torsdag 5 februari 2009

Välkommen vintermarknad...

Igår kväll var jag och pojkarna på invigningen av Jokkmokks 404:e vintermarknad.
En stämningsfull inledning i jojkens, dansens och eldens tecken.
Pojkarna var helt hänförda av det magiska skådespelet på scenen, framförallt av eldakrobaten.
Brita-Stina Sjaggo jojkade så vackert, med den allra renaste och klaraste ton.
Jag tror att vartenda litet hårstrå reste sig på huden under min tjocka turkosa dunjacka och flera lager av värmande underplagg..
En fin kväll som avslutades med 1-2-3 ost mot en husvagnsvägg på marknadsområdet (såhär i efterhand undrar jag hur imponerade de som bodde i husvagnen blev...)

Senare på kvällen när vi kommit hem och pojkarna gjort sig iordning för natten kom våra söta grannar på besök för att uppvakta Simon. Eftersom de smiter iväg till stugan över helgen och är borta på lördag när Simon fyller sex(!!!!)år, ville de komma över innan de skulle åka.
Båda pojkarna fick varsitt kuvert med en marknadspeng. Mycket uppskattat!

Idag hann vi med en liten vända på marknadsområdet innan de stängde.
Pojkarna stannade vid varje karamellstånd (inte helt oväntat...) och trånade längtansfullt efter de inbjudande godisarna i regnbågens alla färger. Ganska snart började de spendera sina marknadspengar.
Likt spara och slösa plöjde de fram mellan stånden. Simon var mycket försiktig med sina slantar. Han tittade på priser, räknade, och valde väldigt omsorgsfullt innan han handlade. Elias agerade aningens mer impulsivt, väldigt mycket mer impulsivt....
En historia som vi får ta vid ett annat tillfälle för nu är det midnatt och jag är ohyggligt trött!
Imorgon väntar en ny dag, med nya äventyr....

Vi hörs!
Kram
Fia

1 kommentar:

Therese sa...

Ang scraplift challenge på PC.... egentligen så behöver du inte göra så mycket mer än göra en lift på den Lo som jag har valt och posta den i galleriet....