torsdag 28 augusti 2008

Elias har blivit fyra år!

Idag är första gången på över en vecka som jag verkligen har TID att sätta mig ner och blogga!
Den 18:e augusti fyllde vår fina, charmiga,
kloka och busiga lillkille 4(!)år.
På lördagen hade vi barnkalas i skogskojan, och oj oj oj vilket kalas det blev!
Inbjudningslistan fick han bestämma helt och hållet själv, utan begränsningar.
20 barn blev det, stora som små.
Eftersom Elias verkligen gillar "stortjejer" (jag menar verkligen VERKLIGEN) stod de förstås med bland de första på hans lista.
De riktigt stora 8 och 9 åringarna var väl sådär måttligt förtjusta, men kom ialla fall och var med en stund.
Kalaset började med en både spännande och skrämmande skattjakt som morfar och Lena fixat.
Morfar inledde jakten med att läsa upp ett brev från Bamse (ni vet han den där snälle starke björnen med den blå mössan;-)) och sedan bar det av..




Morfar H-G agerade troll ute i skogen med stor framgång (ialla fall VISS framgång...)
Simon avslöjade honom tämligen snabbt, medan somliga barn verkligen blev vettskrämda.
"Visst är det verkligen bara morfar H-G" undrade kusin Theodor och tittade på mig med skräckblandad förtjusning i sina stora bruna ögon, samtidigt som han höll mig väldigt väldigt hårt i handen.
När skattjakten var slut grillade vi korv och pinnbröd, åt glass med bär, mumsade på karameller och bara njöt.


Solen sken och barnen sprang runt i skogen och lekte.
Deras rop och skratt blandades med fåglarnas kvitter och bäckens sakta porlande.
Livskvalité, helt enkelt!
Lyckliga oss som har en Morfar H-G och Lena som vi älskar så mycket, och som hjälpte till att ordna vår Elias fantastiska 4-års kalas!

Måndag morgon den 18:e augusti tog Elias på sig finkläderna (födelsedagspresent som mormor Britt inhandlat i Norge) och åt mammas biltårta till frukost. Ialla fall gjorde jag ett tappert försök att få tårtan att likna en, men när jag frågade Elias om ha kunde se vad tårtan föreställde fick jag inte alls det svar jag förväntat mig....
"det ser nog ut som en VAL kanske, eller en gris" tyckte han

Elias "riktiga" födelsedag firade vi med tjädermiddag och tårta i gott sällskap av nära och kära.
"Mormors mor" Mona hade med sig en riktig F.E.S.T tårta
FEST=Fia Elias Simon Tomas, Monas påhitt, finurligt, eller hur?!


Klockan har med råge passerat midnatt nu och det är verkligen dags att hoppa i säng!
Efter ett mycket långt inlägg känner ialla fall jag mig nöjd med dagens bloggande och hoppas att ni som orkat läsa också gör det!

Natti natt, kram!

Inga kommentarer: