lördag 31 januari 2009

Hittapå-ord

Igår morse väcktes jag av en tämligen uppjagad Elias;
-Mamma, mamma du har översovit dig, du måste kliva upp nu. Klockan är mycket och du har översovit dig jobbet börjar nu.
Världens förmodligen mest morgontrötta mamma, bokstavligen flög upp ur sängen (läs;jag)och in till köket. Ett ögonkast på klockan fick min morgonpuls att gå ner i alla fall en aning..
klockan var inte mer än tio i sju..
Han är helt makalös på att hitta på egna ord vår lilleman..
Över-sovit...när man säger det så låter det ju faktiskt riktigt bra, eller hur?!
Hjärnselleri är ett annat finurligt ord som han lagt till i vår ordlista.
Förmodligen har det kommit till när han hört mig tjata om hur farligt det är att stå bakom bilen när den står på tomgång för man tappar en massa hjärnceller om man får i sig för mycket avgaser. Först kallade han det bara selleri...det tog ett tag innan jag förstod vad han menade när han pratade om "selleri".
-Men mamma selleri, det är ju sånt där som finns i huvudet.
(solklart, eller?!)
Selleri-ordet utvecklades. En mycket stolt Elias kunde en dag konstatera att nu hade han lärt sig att säga vad det heter, det där sellerit.
-Det heter hjärnselleri!
(så heter det fortfarande hos oss....)

Tapetseringen går framåt! Tomas är nästan klar med Elias rum. Nu är det bara ett par våder vitt kvar att sätta upp och det är på den delen av väggen som är "bakom" garderoberna i Simons rum. (väggen kanske rörs när vi river garderoberna)Det blev superfint, verkligen! Precis så som vi föreställt oss och lite finare...
Elias är helnöjd med sin blåa fondvägg!

Nu återstår bara resten...
Alltså;
-Simons rum (Vi har inte hittat några tapeter ännu...Simon vill ha svarta och silver, och jag vill att han ska ha färgstarka och roliga)
-Hallen
-Köket
-Vardagsrummet
....och så utbyggnaden.
:-O
Visst, jag kan hålla med om att allt detta är världsliga problem, små löjliga bekymmer bara..
Småsaker att fundera på, som när allt kommer omkring egentligen inte spelar någon roll i det stora hela.
Just nu känns det skönt att fokusera på småsaker...helt enkelt, och fint blir det när det är färdigt.

Sista dagen den första månaden på det nya året har varit sagolikt vacker. Gnistrande vit snö och sol.
En dag som hjälper mig att förstå varför jag bor långt här uppe i norr.

Pojkarna har varit ute och spelat bandy, deras kinder blir så härligt rosiga och gosiga i januarikylan.

Nu orkar jag inte skriva mer ikväll, mina hjärnselleris har lagt sig för natten!
Ha det bra!
Kram
Fia

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, Elias är för härlig! Och vilka coola tapeter, blir ju super:)

Vi har haft en lugn helg. Orienterat lite och åkt skridskor på Lidingö. Ingen vinter här, men ihelgen tittade iaf solen fram, fint!

Kramis

/Ida