måndag 19 januari 2009

Husprojekt och härliga vinterdagar...

Jag minns så väl när vi skulle köpa vårt hus hur nöjda vi var med planlösningen;
-Här behöver vi ju knappt renovera alls, lite färg och tapeter bara.
Precis så sa vi då för snart fem år sedan.
Nu, sjuttiofem "projekt husrenovering" senare undrar man ju verkligen vad vi tänkte och med vad....
Ikväll har projekt nr 76 påbörjats. Att fixa till pojkarnas rum.
Steg ett; att riva garderoberna i Elias rum, gick tämligen snabbt och lätt.
En yxa, ett koben och så en man med stora muskler.
Vips var de gamla platsbyggda garderoberna småsmulor (jag tror att Tomas njöt av varje yxslag;-))
Jag fick också hjälpa till, tro det eller ej, med sop och skyffel!
Pojkarna låg och sov i rummet intill, helt makalöst så tungt de sover, när de väl somnat:-)
Det utrymme garderoberna i Elias rum stått på blir golvyta i Simons rum och på så sätt blir hans rum både större och lite lättare att möblera. Simons spontana reaktion när vi pratade om planerna på ombyggnationen var inte riktigt den jag förväntat mig...
-Men mamma, jag vill inte ha ett större rum, då blir det ju så mycket mer att städa och jag gillar inte alls att städa...
Hmm, vad säger man?!
Det blir nog säkert bra ändå antar jag, eller också får han byta rum med mig och Tomas.
Då blir städytan verkligen minimal.
Nog om husprojektet nu!
Helgerna som varit har vi försökt att vara ute de få timmar som det är ljust.
Förra lördagen tog vi med oss Oskar och åkte ut med skotern.
Pojkarna tolkade med bob och miniskidor bakom skotern (till och med Tomas vågade sig på en liten provtur)
Vi grillade korv, drack choklad och så fiskade vi förstås.
Elias drog upp den första lilla "abbisen" och var mäkta stolt!


Söndagen tillbringade vi några timmar med A-K och Nadja i skidspåret innan det var dags för hockeyskola.
Simon drog iväg efter spåret likt en oljad blixt.
Elias var inte riktigt lika kvick....men han kämpade tappert.


En snabb blick på klockan får mig att inse att jag kommer att vara supertrött imorgonbitti, igen.....
Dags att avrunda för ikväll alltså.
Ha det fint!
Kram Fia

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi vill tacka för den supergoda köttsoppan som vi blev bjudna på. Det är lyxigt att bli bjuden på middag en måndag.

Hoppas det går bra med er projekt.

Kram T

Anonym sa...

Med avund tittar jag på bilderna av vinter! Själv har jag åkte roler blades med Erik idag... Kram/Jennie

Anonym sa...

Se, då blev det av! Trägen vinner. Du har nog ett psykiskt övertag när du lyckades få sambon att nappa på detta projekt...

Anonym sa...

Härligt Fia! Njuter av vinterbilder på pojkarna. Tolkning bakom skoter, varm choklad och fiske, kan det blir bättre?! Här i Stockholm känner man sig ju rätt så lurad, grått och regn..

Simon är klok, jag ska försöka tänka på samma sätt och inte sörja att vi bor litet, städa är ju faktiskt inte alls så kul!

Kramar från Ida